Po kliknięciu w niebieski punkt na wykresie zobaczą Państwo zmianę jaka nastąpiła dla danego wskaźnika od 2020 r.
Pod względem aktywności gospodarczej, na tle grupy porównawczej w 2024 r., sytuację Gminy Czerwonak należy ocenić jako przeciętną, wymagającą aktywności Władz.
Jak wynika z analizy, w przypadku takich wskaźników jak poziom bezrobocia czy bezrobocie długotrwałe pozycja Gminy jest bardzo sprzyjająca i lepsza niż w przypadku większości JST należących do grupy porównawczej. Gmina podejmuje działania mające na celu poprawę atrakcyjności inwestycyjnej, poprzez aranżowanie szeregu inicjatyw sieciujących i wspierających przedsiębiorców oraz ma uruchomione specjalne, dedykowane stanowisko ds. obsługi inwestorów (szeroko aspekty wspierania przedsiębiorców zostały opisane w zakładce gospodarka i ład przestrzenny).
Należy zwrócić jednak uwagę na grupę wskaźników, które obrazują aspekty wymagające aktywności, gdyż na tle grupy porównawczej mają niesprzyjające sytuacje. Dotyczy to przede wszystkim dochodów budżetu z tytułu udziału w podatku CIT oraz prowadzona polityka podatkowa gminy. Niesprzyjająca sytuacja na tle grupy porównawczej i wymagająca aktywności Gminy w obszarze polityki podatkowej jest związana ze znacznie niższymi stawkami podatkowymi związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wskaźnik ten dotyczy bowiem udziału skutków obniżenia górnych stawek, udzielenia ulg i zwolnień oraz rozłożenia na raty w podatkach od nieruchomości oraz od środków transportowych w sumie wpłacanych wpływów z tego tytułu. Z jednej strony jest to sytuacja korzystna dla biznesu, co zostało podkreślone w części dotyczącej gospodarki, z drugiej zaś strony z punktu widzenia możliwości rozwojowych Gminy Czerwonak jest to sytuacja niekorzystna. Wartość udzielonych ulg, umorzeń a także wynikające z obniżenia górnych stawek podatkowych stanowi potencjalne dochody, które byłyby możliwe do pozyskania przez Gminę i przeznaczenia na działania rozwojowe. Zaprezentowany wynik analizy porównawczej jako średnia 3-letnia wskazuje, że sytuacja w grupie porównawczej była korzystniejsza. Na tej podstawie rekomenduje się dokonanie analizy w zakresie prowadzonej polityki podatkowej, w tym w zakresie ustalanych stawek oraz ulg na 2026 r. Jest to temat wymagający szerszej dyskusji również społecznej, ale niewątpliwie powinien zostać poddany pod dyskusję.