Realizacja zadań związanych ze sprawami społecznymi, rodziną i zdrowiem stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk programów i strategii przyjętych przez władze Czerwonaka. Do najważniejszych z nich należą:
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Czerwonak na lata 2021-2025,
Gminny Program Na Rzecz Starszych Mieszkańców Gminy Czerwonak "Zachowaj Radość Życia" na lata 2021-2025,
Gminny Program Wspierania Rodzin w Gminie Czerwonak „Nasza Rodzina” na lata 2022-2024,
Gminny program osłonowy "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2024-2028,
Gminny Program Wsparcia Dorosłych Osób z Niepełnosprawnością oraz ich Rodzin w Gminie Czerwonak na lata 2020-2024,
Program Przeciwdziałania Przemocy Domowej i Ochrony Osób Doznających Przemocy Domowej w Gminie Czerwonak na lata 2024-2026,
Czerwonacka Karta Dużej Rodziny,
Czerwonacka Karta Seniora,
Gminny Program Promocji Zdrowia "Zdrowa Gmina Czerwonak" na lata 2021-2025,
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Czerwonak na lata 2022-2025.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
Aktualny poziom wydatków na pomoc społeczną i wsparcie dla rodziny w 2024 r. wiąże się z kontynuowaniem działań Gminy Czerwonak związanych ze wsparciem materialnym dla mieszkańców.
Na wzrost poziomu wydatków miała wpływ m.in. ustawa o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego z 23 maja 2024 r.
Na rosnącą tendencję wpłynęło również przedłużenie kolejnych regulacji wspierających polskie rodziny w postaci dodatku osłonowego niwelującego koszty energii, gazu i żywności, który w 2024 r. charakteryzował się większą kwotą wydatkowaną z budżetu gminy na ten cel niż w roku poprzednim.
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie tym sytuacjom przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienia im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.
Zakres pomocy społecznej obejmował zadania określone w ustawie o pomocy społecznej. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wykonywał także zadania wynikające z innych aktów prawnych m.in. z ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, ustaw o dodatku osłonowym, elektrycznym czy ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.
W związku z realizacją ustawy o świadczeniach rodzinnych w 2024 r. GOPS wypłacał świadczenia wskazane w ustawie, tj. zasiłek rodzinny, świadczenia opiekuńcze, jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia się dziecka oraz świadczenie rodzicielskie.
Obecna struktura organizacyjna Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej jest odpowiedzią na diagnozowane na przestrzeni wielu lat potrzeby środowiska lokalnego, określone w oparciu o analizę i ocenę występujących zjawisk, powodujących zapotrzebowanie na różne formy wsparcia.
Łącznie na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej w 2024 r. GOPS wydatkował 19.202.544,76 zł.
Źródłem finansowania zadań realizowanych przez GOPS są:
środki własne gminy,
dotacje do zadań własnych,
oraz dotacje do zadań zleconych.
W trakcie 2024 r. GOPS kompleksowo realizował zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej. Dodatkowo, pozyskano środki oraz inne świadczenia ze źródeł zewnętrznych, np. w ramach programów "Posiłek w szkole i w domu", "Pomoc Żywnościowa", "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego czy "Korpus Wsparcia Seniorów". Ponadto, w ramach prowadzonej działalności statutowej GOPS w swojej bieżącej pracy realizował projekty socjalne i działania środowiskowe, m.in. funkcjonowanie Zespołu Interdyscyplinarnego czy organizacja i koordynowanie Punktu Konsultacyjnego.
Wysokość wypłaconych świadczeń społecznych
Wydatki na bieżące utrzymanie GOPS
Wartość zadań związanych z usługami opiekuńczymi
Najczęściej występującym powodem korzystania z pomocy społecznej w Gminie Czerwonak w 2024 r. były długotrwała lub ciężka choroba, ubóstwo i niepełnosprawność. Należy przy tym zaznaczyć, że rodzina może korzystać z pomocy z powodu różnych przesłanek jednocześnie (ta sama rodzina może być ujęta w tabeli przy kilku pozycjach). Aby uzyskać pomoc ze strony GOPS rodzina lub osoba ubiegająca się o pomoc musi spełnić co najmniej dwie przesłanki tj. po pierwsze dochód osoby lub rodziny nie może przekroczyć kryterium ustawowego, po drugie musi wystąpić co najmniej jedna przesłanka, o której mowa w ustawie o pomocy społecznej.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wspiera osoby, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Dla porównania warto dodać, że główne powody korzystania z pomocy społecznej były podobne do występujących rok wcześniej.
W 2024 r. świadczeniami pieniężnymi objęto 242 rodziny, a niepieniężnymi 137 rodzin.
Pracę socjalną świadczono wobec 275 rodzin.
Program Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027
W 2024 r. realizowano kolejny program wsparcia żywnościowego dla osób potrzebujących: Program Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 współfinasowany z Europejskiego Funduszu Społecznego+, który jest kontynuacją już historycznego Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020.
Cel Programu to udzielenie wsparcia osobom doświadczającym najgłębszych form ubóstwa poprzez udostępnienie pomocy żywnościowej w formie paczek lub posiłków. We współpracy z Wielkopolskim Bankiem Żywności, w ramach działań towarzyszących Programowi, przeprowadzono 4 bezpłatne warsztaty kulinarno-edukacyjne dla 13 osób.
Liczba osób objętych Podprogramem: 241 mieszkańców Gminy Czerwonak.
Łączna ilość artykułów spożywczych – 13.716,40 kg.
Wartość przekazanej żywności w ramach programu FEPŻ: 83.751,16 zł.
"Nakrętką w Serce" - gminna akcja zbierania plastikowych nakrętek
Na terenie Gminy Czerwonak akcja zbierania plastikowych nakrętek do czerwonych pojemników w kształcie serc rozpoczęła się w czerwcu 2020 r.
Od stycznia do grudnia 2024 r. zebrano ponad 8.000 litrów nakrętek, które trafiły do zainteresowanych osób.
Program „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego
Głównym celem Programu było wprowadzenie usług asystenta jako ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym osób z ograniczoną sprawnością. Wdrożenie powyższych działań wpłynęło pozytywnie na podjęcie przez osoby niepełnosprawne aktywności w życiu społecznym, zapobiegało dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu.
Wsparciem objęto 9 dzieci, a także 9 osób powyżej 16 roku życia, które posiadały orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.
Łącznie 15 asystentów zrealizowało ponad 3.900 godzin na rzecz osób z niepełnosprawnościami, mieszkańców gminy Czerwonak.
Program finansowany ze środków Funduszu Solidarnościowego.
Wysokość środków przyznanych na realizację zadania - 215.832,00 zł.
Program „Korpus Wsparcia Seniorów”
GOPS w Czerwonaku w 2024 r. przystąpił do realizacji Programu „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2024, który obejmował swoim zakresem dwa Moduły:
Moduł I wspierający gminy w zakresie rozwoju działań samopomocowych poprzez uruchomienie i utrzymanie usług opiekuńczych świadczonych w formule usług sąsiedzkich;
Moduł II wspierający gminy w realizacji usług opiekuńczych poprzez dostęp do tzw. „opieki na odległość” mającej na celu poprawę bezpieczeństwa oraz możliwości samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania osób starszych.
W gminie Czerwonak w ramach realizacji Programu zakupiono 55 szt. urządzeń do świadczenia usługi opieki na odległość tzw. „opasek bezpieczeństwa” wraz z usługą świadczenia całodobowej opieki na odległość nad seniorami przez centrum monitoringu.
Łącznie w 2024 r. 84 seniorów z terenu gminy Czerwonak korzystało z tej formy wsparcia.
W okresie świadczenia usługi wykonano 113 zgłoszeń do dyspozytora przy użyciu opasek bezpieczeństwa.
Ze środków Gminy zapewniono 29 osobom dostęp do „opasek bezpieczeństwa” zakupionych w 2023 r.
„Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego
GOPS w Czerwonaku w 2024 r. po raz pierwszy przystąpił do realizacji Programu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2024 finansowanego z środków Funduszu Solidarnościowego.
Głównym celem Programu było wsparcie członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad dziećmi do ukończenia 16 roku życia posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności lub osobami posiadającymi orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, poprzez umożliwienie uzyskania doraźnej, czasowej pomocy w formie usługi opieki wytchnieniowej. Dzięki temu wsparciu, osoby zaangażowane na co dzień w sprawowanie opieki nad osobą z niepełnosprawnością dysponowały czasem, który mogły przeznaczyć na odpoczynek i regenerację, jak również na załatwienie niezbędnych spraw życiowych.
W 2024 r. do Programu zostało zakwalifikowanych łącznie 25 osób.
18 osób (8 dzieci, 10 osób dorosłych) objętych było wsparciem w Fundacji „Pora na nas”.
7 osób (1 dziecko, 6 dorosłych) otrzymało wsparcie w miejscu zamieszkania.
Ogólna liczba godzin usług opieki wytchnieniowej w formie pobytu dziennego świadczonych osobom z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności wyniosła 2.400.
Liczba godzin usług opieki wytchnieniowej w formie pobytu dziennego świadczonych dzieciom z orzeczeniem o niepełnosprawności wyniosła 1.350.
Wysokość środków przyznanych na realizację zadania 153.000,00 zł.
Mieszkanie wspomagane
W październiku 2024 r. zostało uruchomione pierwsze mieszkanie wspomagane w gminie Czerwonak. Zadanie zostało zrealizowane w ramach Projektu Lepsza Gmina dla Seniorów, którego wnioskodawcą jest Stowarzyszenie Lepsza Gmina Czerwonak. Partnerem Projektu jest Gmina Czerwonak, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Czerwonaku jest Realizatorem Projektu po stronie Partnera.
GOPS realizuje zadanie pn. Realizacja usług w formie krótkookresowego pobytu całodobowego w mieszkaniu wspomaganym. Projekt skierowany jest do niesamodzielnych osób starszych i pełnoletnich osób z niepełnosprawnością.
Realizacja świadczeń z pomocy społecznej
Pomoc finansową realizowało 4 pracowników socjalnych oraz inspektor do spraw świadczeń pomocy społecznej. Podstawą przyznania świadczenia z pomocy społecznej jest przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania osoby, która o tę pomoc się ubiega. Pomoc społeczna w pierwszej kolejności obejmuje swymi działaniami osoby i rodziny znajdujące się w najsłabszej kondycji materialnej. Prawo do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej przysługuje osobom i rodzinom spełniającym ustawowe kryterium dochodowe.
W 2024 r. łączne dofinansowanie projektu „Posiłek w szkole i w domu” wyniosło 341.806,36 zł.
Pomoc w ramach programu otrzymało 322 rodziny, opłacono 12.066 posiłków dla dzieci, młodzieży i osób starszych.
Praca socjalna
W Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Czerwonaku zadanie realizuje Sekcja Pracy Socjalnej.
W 2024 r. pracowało 4 pracowników socjalnych i 2 asystentów rodziny.
Pomocą w postaci pracy socjalnej objęto 275 środowisk – 764 osoby, które z różnych przyczyn wymagały pomocy i wsparcia.
12 nowych rodzin rozpoczęło współpracę z asystentem rodziny.
Pomocą asystentów rodziny objęto 34 rodziny, w tym ponad 100 dzieci.
Zrealizowane zadania zostały zawarte w szczegółowym sprawozdaniu za 2024 r. z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny „Nasza Rodzina” na lata 2022-2024 w Gminie Czerwonak.
Festyn Profilaktyczno-Integracyjny Dziewicza Góra
Spotkanie świąteczne "Podziel się Radością Świąt"
Usługi i wsparcie instytucjonalne osób zależnych
GOPS w Czerwonaku świadczy pomoc w formie usług opiekuńczych, która przysługuje osobom samotnym, które z powodu wieku, choroby, niepełnosprawności lub innej przyczyny wymagają pomocy innych osób, a są jej pozbawione. W 2024 r. usługi opiekuńcze świadczone były dla 67 osób (w tym dla 48 kobiet i 19 mężczyzn).
Specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi, w skrócie określane jako SUO, są rodzajem usług opiekuńczych nakierowanych na poprawę jakości życia osób z tymi zaburzenia. W 2024 r. uczestnikami dziennych Środowiskowych Domów Samopomocy w Poznaniu było 4 mieszkańców Gminy Czerwonak, a 1 osoba uczestniczyła w placówce całodobowego pobytu w Chrzypsku Wielkim.
Domy pomocy społecznej to instytucje, których celem jest zapewnienie osobom, które tego wymagają całodobowej opieki, zamieszkania, wyżywienia, a także pomocy w podstawowych czynnościach życiowych. Domy pomocy społecznej oferują swoim podopiecznym udział min. w terapii zajęciowej, zajęciach edukacyjnych, rehabilitacyjnych. W 2024 r. pensjonariuszami domów pomocy społecznej były 23 osoby (9 kobiet, 14 mężczyzn).
Spotkanie Paczki upominkowe dla seniorów oraz spotkanie z Okazji Dnia Seniora
Czerwonacka Karta Seniora i Ogólnopolska Karta Seniora
W 2024 r. zostało wydanych ogółem:
Ogólnopolskie Karty Seniora - 338,
Czerwonackie Karty Seniora - 345.
„Klub Senior +” w Bolechowie
Ośrodek wsparcia Klub „Senior +” w Bolechowie powstał w ramach programu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej „Senior+” realizowanego w latach 2021-2025, którego celem strategicznym było zwiększenie aktywnego uczestnictwa seniorów w życiu społecznym, poprzez dofinansowanie rozbudowy infrastruktury ośrodków wsparcia w środowisku lokalnym oraz zwiększenie miejsc w ośrodkach wsparcia „Senior+”. Uczestnikami zajęć organizowanych w ośrodku wsparcia mogą zostać seniorzy w wieku 60 lat i więcej, nieaktywni zawodowo, mieszkańcy gminy Czerwonak. Celem nadrzędnym działalności jest tworzenie i wzmacnianie więzi społecznych, zachęcanie do nawiązywania nowych znajomości oraz utrzymywania dotychczasowych relacji.
Ośrodek Wsparcia „Senior+” zapewniający 16 miejsc, organizuje szereg zajęć w których w ciągu ubiegłego roku wzięło udział 39 seniorów z terenu całej gminy. Spotkania w OW „Senior+” w Bolechowie odbywały się regularnie, minimum 20 godzin w tygodniu.
świadczenia rodzinne
Liczba rodzin pobierających zasiłek rodzinny z dodatkami – 163 (w tym 3 rodziny z Ukrainy).
Liczba rodzin pobierających świadczenia opiekuńcze – 524, z tego:
zasiłek pielęgnacyjny – 476 rodzin (w tym 3 rodzin z Ukrainy),
świadczenie pielęgnacyjne – 168 rodzin, z tego:
122 rodziny pobierały świadczenie pielęgnacyjne na starych zasadach,
46 rodzin pobierało świadczenie pielęgnacyjne według zasad obowiązujących od 1 stycznia 2024 r., w tym 4 rodziny skorzystały z podwyższonej kwoty świadczenia, w związku z niepełnosprawnością co najmniej dwójki dzieci,
specjalny zasiłek opiekuńczy – 3 rodziny.
Liczba rodzin pobierających jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia dziecka – 37 (w tym 1 rodzina z Ukrainy).
Liczba rodzin pobierających świadczenie rodzicielskie – 40 (w tym 3 rodziny z Ukrainy).
Dwóm osobom wypłacano jednorazowe świadczenie „za życiem” z tytułu urodzenia się żywego dziecka.
Ogółem wydatki na świadczenia rodzinne w 2024 r. - 8.676.496,35 zł.
Świadczenia z funduszu alimentacyjnego
Liczba osób uprawnionych w 2024 r. do świadczeń z funduszu alimentacyjnego – 87.
Wydatki na świadczenia z funduszu alimentacyjnego w 2024 r. ukształtowały się na poziomie – 431.701,46 zł.
Ogółem wydatki na realizację świadczeń rodzinnych (wliczając składki społeczne i zdrowotne odprowadzone za osoby pobierające świadczenia) i funduszu alimentacyjnego w 2024 r. ukształtowały się na poziomie 9.108.197,81 zł. Koszty obsługi świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego wyniosły 227.634,21 zł.
Dodatek mieszkaniowy
Dodatki mieszkaniowe stanowią formę pomocy dla osób, które nie są w stanie pokryć wydatków związanych z utrzymaniem mieszkania. Wypłata dodatków jest zadaniem własnym gminy.
W 2024 r. dodatki mieszkaniowe otrzymało 155 rodzin.
Liczba wypłaconych dodatków - 1.314 na kwotę 548.589,19 zł.
Dodatek gazowy - Refundacja podatku VAT
Osoby, które ogrzewają mieszkanie lub dom gazem, otrzymały zwrot podatku VAT od ceny gazu dostarczonego.
W 2024 r. wypłacono 87 refundacji podatku VAT w łącznej kwocie 18.482,11 zł.
Bon energetyczny
Dodatek przysługiwał za okres od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. każdemu gospodarstwu domowego spełniającemu kryterium dochodowe, które wynosiło 2.500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym lub 1.700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.
W 2024 r. wypłacono 530 bonów energetycznych w łącznej kwocie 221.851,07 zł.
Czyste powietrze
Program „Czyste powietrze” jest pierwszą ogólnokrajową inicjatywną walki ze smogiem. Realizowany jest przez Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W jego ramach można przeprowadzić termomodernizację budynków.
W 2024 r. Sekcja Wsparcia Rodzin z Dziećmi i Osób Niepełnosprawnych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Czerwonaku wydała 87 zaświadczeń o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego dla potrzeb uczestnictwa w Programie „Czyste Powietrze".
Stypendia i zasiłki szkolne
Stypendium szkolne może otrzymać uczeń znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej. Zasiłek to forma pomocy materialnej o charakterze socjalnym. Takie świadczenie przysługuje uczniom, którzy znajdują się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej z powodu zdarzenia losowego.
W 2024 r. stypendia przyznano 26 osobom, a wydatki na realizację zadania wyniosły 23.889,29 zł.
Karty rodziny
W 2024 r. GOPS w Czerwonaku prowadził postępowania w zakresie kart rodzin wielodzietnych.
W 2024 r. Ośrodek przyznał:
281 ogólnopolskich kart dużej rodziny,
142 wielkopolskich kart rodziny,
246 czerwonackich kart dużej rodziny.
Usługa transportowa door-to-door
Usługa indywidualnego transportu osoby z potrzebą wsparcia w zakresie mobilności, obejmującą pomoc w wydostaniu się z mieszkania lub innego miejsca, przejazd i pomoc w dotarciu do miejsca docelowego – jak i z powrotem. Świadczona jest w celu aktywizacji społeczno-zawodowej osób, między innymi umożliwienia podejmowania lub kontynuowania przez nich leczenia, rehabilitacji, pracy, edukacji i dostępu do kultury.
Liczba osób objętych usługą door to door - 129 osób.
Działania GOPS z zakresu wspierania rodziny dotyczyły również kontynuacji pomocy obywatelom Ukrainy. Wsparcie realizowane w ramach ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, realizowano z Funduszu Pomocy.
Obywatelowi Ukrainy przebywającemu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, którego pobyt jest uznawany za legalny przysługuje prawo do świadczeń rodzinnych, o których mowa w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. odpowiednio na zasadach i w trybach określonych w tych przepisach, z wyłączeniem warunku posiadania karty pobytu z adnotacją „dostęp do rynku pracy”. Z tej formy wsparcia skorzystało 12 rodzin obywateli Ukrainy:
zasiłek rodzinny z dodatkami - 3 rodziny,
zasiłek pielęgnacyjny - 3 rodziny,
jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka – 1 rodzina,
świadczenie rodzicielskie - 3 rodziny.
W 2024 r. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej udzielił wsparcia finansowego i rzeczowego obywatelom Ukrainy przebywającym na terenie gminy Czerwonak przedstawia poniższa tabela. Spadek ilości udzielanej pomocy obywatelom Ukrainy wynika bezpośrednio ze zmiany Ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz małej ilości nowo przybyłych obywateli Ukrainy do naszej gminy.
Ochrona zdrowia to sektor, który często nie charakteryzuje się wysokimi wydatkami, ale pomimo tego, zakres realizowanych zadań pozostaje zróżnicowany. Podstawowe obowiązki gminy w tym zakresie zostały zawarte w ustawie o samorządzie gminnym, która wskazuje, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, wśród których w szczególności uwzględnia się m.in. sprawy ochrony zdrowia. Jednakże szczegółowe kompetencje określają także inne akty prawne, w szczególności ustawy, które dotyczą przedsięwzięć związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz przeciwdziałaniem narkomanii.
Corocznym przedsięwzięciem realizowanym przez gminę były zadania określone w ramach programu rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii. W założeniach uwzględniał on tworzenie warunków przeciwdziałających problemom związanym z uzależnieniami i przemocą w rodzinie, a także działania na rzecz ograniczenia dostępności do alkoholu oraz profilaktykę uzależnień zarówno wśród dzieci, młodzieży, jak i dorosłych.
Łączne wydatki w ochronie zdrowia w 2024 r. wyniosły ponad 1,4 mln zł, w tym najwyższą kwotę wydatkowano w zakresie przedsięwzięć dotyczących profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Czerwonak
Zgodnie z założeniami Programu, podjęto m.in. następujące działania:
prowadzenie Punktu Konsultacyjnego (porady prawne, dot. problematyki uzależnień, grupa wsparcia dla osób z problemem alkoholowym);
prowadzenie w placówkach wsparcia dziennego (świetlicach) w Koziegłowach, Owińskach i Czerwonaku zajęć pozalekcyjnych dla dzieci z rodzin, w których występuje problem alkoholowy, przemoc oraz zagrożenie wykluczeniem społecznym;
zapewnienie wypoczynku z programem socjoterapeutycznym w okresie wakacyjnym poza miejscem zamieszkania dla dzieci z rodzin, w których występuje problem alkoholowy, przemoc oraz zagrożenie wykluczeniem społecznym;
zapewnienie poradnictwa i pomocy psychologicznej osobom dorosłym pozostającym w kryzysie z powodu nadużywania w rodzinie alkoholu, substancji psychoaktywnych lub występowania przemocy;
organizowanie i prowadzenie zajęć, programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży;
edukacja kadr, w tym organizacja szkoleń dla służb zajmujących się profilaktyką uzależnień i przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie w zakresie problematyki uzależnień i przemocy;
organizacja szkolenia dla sprzedawców i właścicieli punktów sprzedaży napojów alkoholowych;
podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu wobec osób uzależnionych od alkoholu;
przeprowadzenie kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych;
opiniowanie wniosków przedsiębiorców ubiegających się o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
Program Wsparcia Dorosłych Osób z Niepełnosprawnością oraz Ich Rodzin
Zgodnie z założeniami Programu, podjęto m.in. następujące działania:
edukacja w zakresie problematyki niepełnosprawności;
wsparcie realizacji usługi transportowej door-to-door dla mieszkańców gminy Czerwonak z potrzebą wsparcia w zakresie mobilności;
wsparcie aktywności fizycznej;
realizacja rządowego Programu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego w formie pobytu dziennego dla członków rodzin osób z niepełnosprawnością;
organizacja miejsc spędzania czasu wolnego osób z niepełnosprawnością.
Gminny Program Promocji Zdrowia "Zdrowa Gmina Czerwonak"
Zgodnie z założeniami Programu, podjęto m.in. następujące działania:
organizacja spotkań warsztatów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych;
organizacja festynu Dzień Zdrowia w Gminie Czerwonak, akcji Biała Sobota, stoisk promujących zdrowy styl życia na imprezach plenerowych;
organizacja zajęć promujących aktywność fizyczną (aqua aerobik, gimnastyka zdrowotna);
organizacja pomocy fizjoterapeutycznej dla mieszkańców gminy;
organizacja, koordynacja i promowanie realizacji badań profilaktycznych m.in. mammograficznych, cytologicznych, słuchu, densytometrycznych.
badania mammograficzne
W badaniach mogły uczestniczyć kobiety w wieku 45-74 lat (rocznik od 1950 do 1979), które w ciągu ostatnich dwóch lat nie korzystały z profilaktycznej mammografii opłacanej przez NFZ.
badania cytologiczne
W ramach profilaktyki raka szyjki macicy w Koziegłowach odbyły się bezpłatne badania cytologiczne, w których mogły uczestniczyć kobiety w wieku 25-59 lat. Zorganizowano je we współpracy z Ośrodkiem Profilaktyki i Epidemiologii Nowotworów OPEN w Poznaniu.
badania densytometryczne kości
W ramach profilaktyki osteoporozy podczas organizowanych wydarzeń festynu zdrowotnego oraz akcji Biała Sobota odbyły się bezpłatne badania gęstości kości (densytometria) mogące wskazać, że istnieje ryzyko osteoporozy lub że choroba jest już w zaawansowanym stadium. Badania adresowane były do dorosłych mieszkańców gminy Czerwonak.
profilaktyka osteoporozy
Dodatkowo w ramach „Programu polityki zdrowotnej z zakresu profilaktyki i wczesnego wykrywania osteoporozy wśród mieszkańców powiatu poznańskiego” finansowanego ze środków budżetowych powiatu poznańskiego mieszkańcy gminy Czerwonak mogli skorzystać ze spotkań edukacyjnych dot. profilaktyki osteoporozy oraz bezpłatnych badań.
badania słuchu
W ramach profilaktyki chorób narządu słuchu w Koziegłowach odbyły się bezpłatne badania słuchu. Badania adresowane były do dorosłych mieszkańców gminy, którzy mają problem z prawidłowym słuchem.
Na rzecz ochrony zdrowia, w 2024 r. podjęte zostały również inne działania obejmujące współpracę z organizacjami pozarządowymi. Dzięki temu kontynuowano realizację zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej.
Dokładniejszy opis zadań zrealizowanych w ramach pożytku publicznego znajduje się w części raportu dotyczącej Współpracy z NGO.